Je to téměř dva roky, co se v České republice objevil první případ nákazy covid-19. Od té doby věda o této nemoci zjistila mnoho informací, vyzkoušeli jsme si různé scénáře pro boj s touto nemocí, byly v rekordním čase vyvinuty bezpečné a účinné vakcíny, ale především se za tuto dobu nakazilo již velké množství populace. Větší část nakažených se v brzké době vyléčila a již neměla žádné přetrvávající symptomy, ale značné množství lidí, kteří prodělali onemocnění s těžkým průběhem anebo dokonce museli být hospitalizování, mělo poté dlouhotrvající problémy, například poškození plic.
Jelikož začalo přibývat lidí, kterým pojišťovny musely vyplácet pojistné, některé pojišťovny pozastavily na začátku pandemie výplatu pojistného plnění. Tyto zdržení způsobily především zajišťovny, které vyžadovaly po pojišťovnách doložení, jak reagují na dopady pandemie. Na začátku roku 2021, žádná česká pojišťovna neavizovala, že by měla v plánu jakkoliv měnit parametry svých produktů v neprospěch klientů. (CNN Prima News, 2021)
Nyní žádná pojišťovna nemá onemocnění covid-19 ve výluce, ale před uzavřením nové smlouvy, v některých případech, zkoumá zdravotní stav klienta v souvislosti se zmíněným onemocněním. Pokud klient prodělal mírný průběh může zažádat o smlouvu životního pojištění čtyři týdny po nakažení. Jestliže byl klient hospitalizován může zažádat o smlouvu nejdříve tři měsíce po ukončení léčby a navíc pojišťovna po klientovi bude požadovat zdravotnickou dokumentaci, například rentgen, EKG, magnetickou rezonanci či krevní obraz. Následně podle aktuálních dlouhodobých potížích pojišťovna klienta buď přijme bez jakýchkoliv omezení, příjme jej s přirážkou na pojistném nebo dokonce jej nepřijme vůbec, a to například při trvalých následcích na plících, kdy pojišťovna takového klienta označí za nepojistitelného. Taková praxe ale není nic nového, pouze se toto onemocnění zařadilo mezi ostatní rizikové choroby, jako je rakovina, cukrovka a další, u kterých se také podrobněji zkoumá zdravotní stav žadatele o pojištění.
Zajímavostí z jiné země je, že ve Francii uzavírají pojišťovny s klientem smlouvu pouze na jeden rok s možností prodloužení. To dává pojišťovně větší prostor pro reakci na aktuální klientův stav a smlouvu případně nemusí prodloužit. Taková praxe v České republice není možná. (Hospodářské Noviny, 2022)